Sunday, 4 October 2009

Dosa Ini.. | Taubat Seorang Hamba |



Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum Semua...

Dosa..
Apa yg kita tahu tentang dosa..
Cuba kita renung kembali kehidupan kita pada hari², bulan² dan tahun² yg telah berlalu…
Banyak manakah dosa yang telah kita lakukan..
Adakah dosa yang kita lakukan itu terlalu berat???
Adakah dosa kita akan diampunkan oleh ALLAH???

Sebelum kita tidur eloklah sekiranya kita renung kembali ke dalam diri kita..
Berapa banyakkah dosa yang telah kita lakukan dalam hari-hari yang telah berlalu..
Dosa yang macam mana yang telah kita lakukan…
Cuba kita renungkan adakah dosa yang telah kita lakukan itu Allah akan ampunkan kita apabila kita bertaubat… (Insya Allah, Allah akan mengampunkan dosa hamba-hambanya..)

Cuba kita pandang pada cermin..
Tentunya mereka yang masih mengingati akan dosa akan merasa bersalah..
Mereka akan berkata kepada diri mereka sendiri..

“Wajah inilah yang memandang yang haram,
Mata inilah yang melihat kaum bukan sejenisku dengan perasan berbaur..
Mulut inilah yang kadang kala 'gatal' untuk merasa yang haram..
Hidung inilah yang segar ketika menghirup minyak² wangi yang bercampur alkohol..
Tangan inilah yang memegang yang haram…
Kaki inilah yang berjalan ke tempat yang haram…”
“Astaghfirullahalazim… berdosanya aku ini???”

"Ya Allah berdosanya Hambamu ini.. Ampunkanlah dosa Hambamu ini dan terimalah taubat Hambamu ini sesungguhnya kaulah yang Maha Pengampun"

Entah sampai bilalah kita akan terus begini dan bilakah kita akan berubah..???
Hidup kita tak terlepas dari melakukan dosa..
Tambahan pula zaman sekarang maksiat berada di sekeliling kita..
Semoga hidup kita yang masih tidak tahu sampai bila ini akan dijauhkan dari dosa...
Dan kita mengharapkan supaya semakin lama kita hidup, semakin bertambahlah pahala..dan bukannya semakin bertambah dosa…

Manusia memang mudah digoda oleh syaitan..
Hanya orang yang betul² kuat Iman sahaja dapat mengawal nafsu dari godaan syaitan..
Hidup di dunia yang penuh dengan pancaroba ini kalau hati kita tidak di tambah dengan KEIMANAN dan KETAQWAAN kepada-Nya tentu kita akan hanyut dengan keindahan Dunia yang hanya sementara ini..

Ingatlah dunia ini hanya sementara… Akhirat kekal selamanya..
Oleh itu, berusahalah untuk mencari bekalan menuju akhirat dan janganlah kita lalai dengan nikmat dunia yang hanya sementara ini…

Sedang kita berfikir tentang dosa kita, berusahalah untuk mengurangkan dosa…
Perbanyakkanlah bertaubat kepada-Nya..
Semoga taubat kita akan di terima Allah…



Irsyadee - Taubat Seorang Hamba
dowlod

p/s: Sama²lah kita perbaiki kelemahan pada diri kita ini.. Jika nak dihitung dosa ini.. rasanya tak terkira banyaknya.. Semoga Allah dapat mengampunkan kita dan menerima segala taubat kita… Insya ALLAH… Amin……

Aku juga banyak melakukan dosa.. Ya Allah.. Ampunkanlah segala dosa² ku dan terimalah TAUBATKU dan segala amalan² ku…

6 Nasihat Sahabat:

Faarihin 6 October 2009 at 10:51 PM  

salam..
dosa saya terlalu banyak.. T__T

Faarihin 7 October 2009 at 10:19 AM  

readmore incek ash ok je.. ajau sy uat readmore tu.. please2.. hehehe.. (^__^)

Ieda the Rainbow Princess 7 October 2009 at 8:35 PM  

Rasa mcm x layak nk masuk syurga Allah tp takut lg nk ke nerakaNya..Allahhuakbar..

A.S.H Sinar 8 October 2009 at 12:48 AM  

Sama²lah kita berusaha untuk ke syurganya dgn memperbanyakkan amal ibadat.

ili zulkefly,  26 August 2010 at 2:40 AM  

T_T sedihnye..ya Allah..dosa2ku yg mengunung ku kumpul dari nikmat umur yg Engkau kurniakan kpdaku....apakah ku layak mndapat keampunan dariMu??? .....

Selamat Datang Ke:

Photobucket

Komen D'SinarWorld

About Me

My photo
Assalamualaikum...Aku bukanlah insan sempurna.. Aku hanya insan biasa yang tak sepi dari melakukan kesilapan dan ingin mencari sebuah kehidupan yang sempurna berlandaskan syariat Islam.. Moga Allah akan sentiasa mengampunkan segala kesilapan dan kealpaan ku...

Pautan D'SinarWorld

PROWIR Masjid Al barakah PEMUDA

  ©Template by Dicas Blogger.