Friday, 21 August 2009

Misteri Untuk Diri Sendiri

Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum W.B.T. kepada saudara, saudari sekelian dan di doakan semoga di Rahmati Allah S.W.T


Kisah misteri dalam kehidupan kita...

Mungkin kita terer dan mempunyai ilmu batin… Bila² masa je boleh menfire musuh.
Dan dalam sekelip mata je musuh terus kalah dan blah.
Atau mungkin kita seorang bos… Bos yang amat power dan digeruni oleh semua pekerja!

“Bedul!!!”
“Ye bos.. dengan automatiknya saya sedia menurut perintah.”
“Takde apa, saja je test power… haa, amacam takut tak? Takut tak?...
dah pergi blah, buat kerja!”

“Ermmmm… tensen betul dapat bos macam ni…”

Ataupun kita seorang ‘pelepak’ profesional …
Dari pagi bawak ke malam kita boleh melepakkan diri tanpa sebarang kompromi,
tanpa rasa takut…

Dah la tak takut… dah tu pulak hantu pulak yang boleh takut kat kita… begitulah komitmen yang kita berikan kepada kerier ‘pelepakkan’ profesional ini.

Begitulah kelebihan yang ada kepada kita dan sesiapa juga. Setiap manusia pasti ada kelebihan, keberanian, kekuasaan, ketereran…

Tapi....

Walaupun kita terer ke, berkuasa ke, berani ke, tapi ada sesuatu misteri kat diri kita sendiri yang kita tak tau…

Kita tanya dulu orang yang ada ilmu batin ni…
Terer ke tak dia menjawab soalan ni…

“Terer sangat tu takde la.. tapi kira terer la jugak… haa… apa soalannya?”

Haa… Ni soalannya, berapa helaikah bulu hidung yang terdapat dalam lubang hidung pakcik?

“Eh? Mana aku tau… aku mana pernah kira…”

O.k kita tanya pula encik yang terer pasai bisnes…

“Saya boleh je… tanya je la apa nak tanya…”

Tentu encik berasa bangga kerana berjaya menjadi businessman yang mempunyai banyak syarikat… dan sudah tentu encik terer dalam mengira untung rugi.

“Hoh, saya amat bangga!”

O.k soalannya… berapa helaikah bulu roma yang terdapat di lengan kiri encik?

“Eh? Pulak dah… soalan akaun ke apa ni? Kira bulu roma ni takde dalam bisnes saya…
manalah saya tau berapa helainya pulak…”

O.k sekarang kita tanya pulak brader yang suka lepak ni…

“O.k, buleh…
Walaupun gua melepak kat kampong je, tapi gua tau perkembangan dunia. Gua boleh tau perkembangan artis² top Holywood-Bolywood.”

O.k… soalannya, berapa panjangkah bulu kaki lu?

“Oii, mana gua tau… gua bukannya arkitek…”

Jadi, kesimpulannya kita semua ni mempunyai misteri yang kita sendiri pun tak tau walaupun benda tu semua berada kat badan kita. Tu baru tanya pasal bulu je tu, belum lagi tanya pasal organ² dan juga abdomen yang terdapat di badan kita.

Dari situ kita mula mengetahui berapa lemahnya kita... dan ada lagi
MISTERI yang ramai orang tak tau…

A: “Err.. apa pulak laginya ni?”
B: “Misteri apanya?”
C: “Cuba bagi tau…”

Berapa banyakkah kita mengumpat orang…
Berapa banyakkah kita meninggalkan sembahyang, puasa, zakat dan lain-lain lagi…?

A,B,C: “ Errr.. errr… aaa… aa…

p/s: Begitulah kesudahan kisah misteri yang kita sendiri tak tau…
Mungkin sampai mati kita tak tau misteri pada diri kita…
Kurangkanlah sikap kita yang suka mengumpat orang dan perbetul lah segala amalan kita yang mana yang masih kurang sempurna seperti sembahyang, puasa, zakat dan lain-lain.

Wallahualam…

3 Nasihat Sahabat:

Faarihin 22 August 2009 at 12:00 AM  

huish.. misteri sungguh.. (^__^)

slamat menjalani ibadah puasa..

saya uat readmore rujuk dekat web ni.. cuba lah tgk.. mudah2han membantu incek ash nanti.. (^__^)

http://ady.via.my/

Filzah Al Safi 14 October 2009 at 6:12 PM  

salam..hurmm..sempoi tapi menusuk kalbu..well done..thumbs up 4 u..barakallhu fiik..

A.S.H Sinar 14 October 2009 at 11:50 PM  

w'salam... ermm... terima kasih yer Filzah.. Itulah suatu misteri yang kita sendiri tak tahu... :-)

Selamat Datang Ke:

Photobucket

Komen D'SinarWorld

About Me

My photo
Assalamualaikum...Aku bukanlah insan sempurna.. Aku hanya insan biasa yang tak sepi dari melakukan kesilapan dan ingin mencari sebuah kehidupan yang sempurna berlandaskan syariat Islam.. Moga Allah akan sentiasa mengampunkan segala kesilapan dan kealpaan ku...

Pautan D'SinarWorld

PROWIR Masjid Al barakah PEMUDA

  ©Template by Dicas Blogger.