Monday, 29 March 2010

Dah Nama Pun PENIPU...!!!



Assalamualaikum...

Kat sini ada kisah seorang penipu.. jom kita sama2 baca dan ambil iktibar dari kisah ini..
Insya Allah..

Kisahnya Begini....

" Pada satu masa dulu yang tak tau bila ada la tinggal satu keluarga yang terdiri daripada
3 orang, bapak, emak dan anak lelaki mereka yang selalu saja rileks kerjanya.

Adapun masalah sebenar mereka adalah mereka ini suka sangat bercakap bohong,
malah boleh kata macam hobi pulak.
Sehari kalau tak menipu memang terasa tak lengkap hidup.
Memang tak lalu makanlah.

Maka pada satu hari, ditakdirkan isteri lelaki terbabit meninggal dunia.
Mati tanpa sebab, tetiba jer. Maka beritahulah si bapa kepada anaknya.

"Kau pergilah bagitau kat Imam dan orang2 kampung berita sedih ini,
untung untung ada orang boleh tolong.. aku tak boleh pergi sebab kaki aku sakit...

"Si anak yang memang tau bapak dia menipu hanya mengangguk. Dia berlalu pergi.
Setelah berita itu di sampaikan kpd orang kampung maka tiada seorang pun yang
percaya akan berita yang disampaikan. Mana taknya itu bukan kali pertama berita semacam itu didengar.

Maka pulanglah si anak dengan wajah yang hiba. Berita itu disampaikan kepada si ayah.
Si bapak dengan wajah yang kesal akhirnya bersuara. "Aku ingat sudah sampai masanya kita berubah...
tak boleh menipu lagilah.

Pagi esok kau ikut aku, kita pergi ke lubuk kat hujung kampung sana,
aku semalam bermimpi dan diberitahu bahawa sesapa yg nak buang sikap buruk,
dia kenalah buktikan dengan terjun dan campakkan sifat buruk dia jauh ke dalam lubuk.
Camna?"Si anak hanya mengangguk sahaja kerana tiada lah ia mampu menandingi skill
menipu bapaknya yang memang luarbiasa itu.

Pagi keesokan harinya, setelah jenazah diuruskan, mereka bergerak ke lubuk misteri
seperti yang dirancang.Setelah sampai berkata si bapak dalam hatinya.
"Ini kalau aku terjun dulu ni mahu lemas dan hilang macam tu saja, ish bahaya ni..."

Lalu dia bersuara, "Leman (nama anak dia ler)...kau terjun dulu biar aku berkawal,
kat sini memang keras, org berpengalaman macam aku jer yg boleh mengawal keadaan dan keselamatan dgn baik".

Si anak tanpa membuang masa terus saja terjun ke dalam lubuk sambil si bapak menunggu.
Seminit...Dua minit... tiga minit...Si bapa mengeluh. "Dah mati ke budak ni?. Lama betul..."

Pada masa yang sama sebenarnya si anak sedang bertarung dengan nyawanya di bawah permukaan air.
Sebaik sahaja terjun kakinya telah tersangkut di akar pokok dan dia tidak dapat menimbulkan dirinya kembali.
Sudah tentulah setelah berlaku tarik menarik akhirnya dia berjaya lalu timbul di permukaan air.

"Apa yang kau buat lama sangat kat bawah tu?" tanya si bapak kehairanan. "Huh,
mau nya tak lama pak, kat bawah tu macam2 ada, pelbagai jenis makanan dan minuman disediakan.
Semuanya free belaka. Ada nasi goreng, roti canai, Kenny Rogers dan macam macam lagi.
Kalau tak teringatkan bapak sorang sorang kat sini saya ingat dah tak nak naik lagi dah..
"jelas anaknya dengan penuh penghayatan.

Cerita si anak tadi telah menyebabkan asid di dalam perut si bapak tadi mengeleggak.
"Dari semalam tak makan, ini kira best giler dah ni, baik aku terjun.."nekad si bapak.
Dush...si bapak tadi terjun ke dlm lubuk kepala dulu dengan kecepatan yang tak boleh dijelaskan.
Kepalanya terhantuk dengan batu dan berdarah teruk. Tak sampai seminit dia timbul kembali.
Si anak bertanya, "Bapak, apa yang telah berlaku?"

Bapak dengan selamba menjawab "Tu la hang, lain kali kalau nak makan bayar laa..
tak pasal2 aku kena belasah sebab hang makan dan minum pas tu tak bayar..."
Hahahahahahahahahaha....

Dah nama penipu tu, penipu jugaklah... :-)

Moral..
p/s: Ambillah iktibar dari cerita ini..
Janganlah kita jadi penipu mcm dalam cerita ni sampai orang dah x percaya dengan kita.. Susahlah kita kalau orang dah x percayakan kita.. Bila kita cakap perkara yg betul pun org dah anggap kita tipu habislah kita... Oleh itu jadilah seorang yang JUJUR & AMANAH dalam setiap perbuatan kita.. Amin...

1 Nasihat Sahabat:

fahanie 13 April 2010 at 10:39 AM  

salam perjuangan..
kejujuran dan keikhlasan dlm melakukan sesuatu amat penting utk mencapai keredhaan Allah...namun andainya di palit dengan cairan hempedu amat payah utk menghilangkn bau dan kepahitannya..hanya si pemaaF yg bisa memaafkan si pelaku..sesungguhnya tangan yg diatas lbh baik dr tangan yg di bwah..wallahualam..

Selamat Datang Ke:

Photobucket

Komen D'SinarWorld

About Me

My photo
Assalamualaikum...Aku bukanlah insan sempurna.. Aku hanya insan biasa yang tak sepi dari melakukan kesilapan dan ingin mencari sebuah kehidupan yang sempurna berlandaskan syariat Islam.. Moga Allah akan sentiasa mengampunkan segala kesilapan dan kealpaan ku...

Pautan D'SinarWorld

PROWIR Masjid Al barakah PEMUDA

  ©Template by Dicas Blogger.