Wednesday, 7 October 2009

Kata Kata Mak Aku...

Assalamualaikum...
Kali ni kita dengar kata² mak aku...

Mak aku kata,
Jangan hisap dadah kerana ia tak beri faedah,
Seksanya bila dah tertulis,
Bila kau jalan asyik terumbang ambing…

Wanita pula jangan seksi sangat,
Kalau lebih seksi nanti kena sengat,
Oleh buaya, buaya keramat,
Tergedik-gedik macam anak itik,
Pabila diri di suntik…

Kalau kita ini anak melayu,
Tahulah sikit adat-adat yang tak boleh dibuat,
Yang mana halal, yang mana haram,
Semua itu harus di pandang..
Tapi aku heran perangai orang² zaman 90an,
Bangga dia ke depan…
Tapi ada juga orang yang tak bangga,
Asyik terhegeh² di kelab malam..
Banyak simpan member…

Mak aku kata,
Harus kerja kuat,
Senang la sikit bila nak mengorat,
Walau muka hensem kalau tak kerja susah juga,
Zaman sekarang semua itu tak layan…

Ukays - Kata Kata Mak Aku
dowlod



Sama²lah kita layan dan hayati lirik lagu Ukays ni..

Di samping itu, kita sebagai anak harus ingat pesan mak bapak kita sebelum melakukan sesuatu perkara.
Ingatlah titik peluh mereka membesarkan kita dan mendidik kita.. janganlah kita membusukkan nama mereka dengan perkara yang boleh mengaibkan mereka..
Kita kenanglah jasa mereka dengan Kejayaan…

Kalau kita nak lakukan sesuatu perkara tu kita fikirlah dulu mana yang baik, mana yang buruk.. Ingat pesan mak bapak sebelum melakukan sesuatu perkara. Tapi yang paling utama adalah kita harus sentiasa mengingati Allah S.W.T sebelum melakukan sesuatu perkara..
Teringat saya pada berita dalam paper Metro baru² ni iaitu artikal SISWI DUA ALAM.. Apa nak jadi dengan pelajar sekarang??? Mak bapak mengharapkan anak mereka berjaya tapi rupanya lain pula jadinya.. Berjaya juga tu.. tapi berjaya cari duit HARAM, bukannya berjaya cari ILMU.. Sebak hati mak bapak kalau dapat tahu anaknya melakukan perkara sebegitu..
Kasihanilah Ibu Bapa kita…
Nak salahkan siapa tu??? Adakah salah mak bapak? ATAU pengaruh rakan-rakan?



Apa itu SISWI DUA ALAM?
Siswi dua alam ni samalah juga macam binatang dua alam.. hehehe
Siswi dua alam seperti di ceritakan dalam Metro tu ialah..
Siang mereka pergi ke kuliah/kelas berpakaian menutup aurat sepenuhnya (berbaju kurung, bertudung litup) ada yang bertudung labuh lagi..
Tapi bila malam semua tu habis tertanggal dan tinggallah baju ketat dan hanya berskirt sahaja.. (macam ni punya orang pun ada ka). Malah ada yang minum arak, hisap rokok dan melakukan hubungan seks. Inilah dinamakan Alim Kucing..

Tindakan segelintir siswi institusi pengajian tinggi (IPT) yang hanyut dengan corak hidup kota sehingga melanggar batasan agama semata-mata kerana ingin hidup mewah adalah perbuatan yang menghina Islam dan boleh dianggap munafik.
Pendakwah bebas dan perunding motivasi, Datuk Md Daud Che Ngah, berkata adalah berdosa besar apabila seseorang itu hidup mewah dengan cara yang menyalahi agama Islam. Lagi..

Apa² pun yang mana masih mempunyai akal fikiran yang waras tu cuba pandang serius perkara sebegini.. Kita sepatutunya renungkan kejadian bencana yang menimpa Padang untuk kita jadikan pedoman dan pengajaran atas apa yang berlaku.
Mungkin maksiat terlalu banyak yang dilakukan di bumi Padang sehingga menyebabkan Allah menurunkan bala sedemikian.. Dan ini merupakan salah satu tanda akhir zaman iaitu telah berlaku bumi menelan manusia seperti apa yang telah terjadi pada zaman Qarun... Subhanallah, semoga kita mengambil iktibar dari bencana ini.
Kita jangan anggap MALAYSIA selamat.. bila² masa saja Allah boleh turunkan bala di Malaysia jika kita tidak berusaha mengurangkan maksiat yang berlaku..

P/s : Kepada Siswi tu jagalah diri masing² dan jagalah nama baik keluarga. Sentiasalah muhasabah diri dan sentiasalah mengingati Allah.. Siswa pun tak terkecuali..
Bila jadi begini nak bagi adik sambung belajar pun rasa takut... huhu

7 Nasihat Sahabat:

Faarihin 7 October 2009 at 5:11 PM  

salam.. takutnya pasal siswi dua alam ni.. smoga dijauhkn perkara ini dalam hidup sy.. nauzubillah..

A.S.H Sinar 8 October 2009 at 12:47 AM  

Mintak di jauhkanlah...
Dunia dah akhir zaman so macam² perangai manusia ni... semuanya pelik²...

arnamee 8 October 2009 at 3:40 AM  

Salam.

akhir zaman, yg makin kurang adalah iman.
minta dijauhkan, dan diberi kekuatan.

insyallah, mahu jadi anak yg baik:)

Mawar_berduri 8 October 2009 at 10:41 AM  

zaman dah berubah..teknologi makin maju ...semuanya guna dasar pandang ke Barat ....sampai akhlak anak mude sekarang pun pandang ke Barat ...tu yang makin melarat ...huhu

A.S.H Sinar 13 October 2009 at 3:18 PM  

Arnamee:
Alhamdulillah semoga arnamee berjaya menjadi anak yang baik dan ikut kata² emak.. hehe

A.S.H Sinar 13 October 2009 at 3:21 PM  

Mawar Berduri:
Nak buat mcm mana dunia dah semakin kiamat.. sebab itulah macam² perkara berlaku.
Muzik semakin berleluasa manakala pelakon dan penyanyi zaman sekarang berpakaian ikut fesyen..
Seksi bukan main... Sakit mata melihat..
Dah tu ada pula yang berbangga apabila berpakaian seksi ni... Apa dia ingat pakai seksi tu dapat masuk syurga kot...
Apa nak jadi pun x tau... Entah bila mereka nak insaf pun x tau...

~ein~ 17 October 2009 at 10:38 AM  

"kiamat sudah dekat"..

syurga di bwh telapak kaki ibu..

Selamat Datang Ke:

Photobucket

Komen D'SinarWorld

About Me

My photo
Assalamualaikum...Aku bukanlah insan sempurna.. Aku hanya insan biasa yang tak sepi dari melakukan kesilapan dan ingin mencari sebuah kehidupan yang sempurna berlandaskan syariat Islam.. Moga Allah akan sentiasa mengampunkan segala kesilapan dan kealpaan ku...

Pautan D'SinarWorld

PROWIR Masjid Al barakah PEMUDA

  ©Template by Dicas Blogger.