Monday, 19 October 2009

Perempuan Memang Tak Guna Kalau...


Bismi

Asslamualaikum..

Kali ini sekali lagi saya buat Posting tentang Kaum HAWA.. Jangan marah na kalau ada yang tidak suka dengan tajuk posting saya kali ini.. Jadi, sebelum menilai sesuatu itu kenalah baca bagi habis dulu k…
Tajuk dia ja nampak macam menghentam kaum HAWA ni tapi isi dia lain.. Marilah sama² kita lihat sebab apa yang membuatkan PEREMPUAN MEMANG TAK GUNA....

1.Perempuan itu tidak guna kain yang
nipis untuk membuat bajunya, sehingga
terbayang kulitnya serta tubuh badannya..

2. Perempuan memang tidak guna rantai
kaki yang berloceng untuk dililitkan pada
kakinya. Rantai ini apabila dipakai walaupun
tersembunyi tetap bergemerincing dan
menarik perhatian orang lain, lebih-lebih
lagi lelaki JAHAT.

3. Perempuan memang tidak guna minyak
wangi yang baunya semerbak. Perempuan
yang tidak memakai wangian yang kuat ini
tahu bahawa inilah yang dipesan oleh nabi.
Sabda junjungan bahawa wanita yang
keluar rumah dengan memakai wangian,
adalah seperti pelacur. Bukan tidak boleh
berwangi-wangi tetapi bersederhanalah
dalam pemakaian wangian tersebut.

4. Perempuan memang tidak guna kata-kata
yang keji, kerana dia tahu sesiapa sahaja yang
bercakap perkara yang keji adalah mereka
yang rendah akhlaknya..

5. Perempuan tidak guna masa berborak
untuk mengatakan hal-hal orang yang
disekitarnya atau dengan kata lain
mengumpat, memperkatakan keaiban
saudaranya..

6. Perempuan memang tidak guna tudung
tiga segi, apabila memakainya
diselempangkannya sehingga nyata
bentuk perbukitan pada badannya
(tudung siput babi) . Oleh itu Si suami mesti
memberi peringatan untuk isteri dan anak-
anaknya.

7. Perempuan memang tidak guna lenggok
bahasa yang boleh menggoda seorang
lelaki. Jika bercakap dengan lelaki
yang bukan mahramnya, bercakaplah
dengan tegas!

8. Perempuan memang tidak guna alat
make-up untuk menonjolkan
kejelitaannya melainkan di hadapan
suaminya sahaja kerana Aurat wanita
hanyalah untuk suaminya..

9. Perempuan tidak guna kain tudung
yang jarang-jarang seperti jarangnya
jala yang digunakan untuk memukat
haiwan akuatik kerana dia tahu bahawa
apabila berpakaian begitu adalah berdosa..

10. Perempuan memang tak guna pakaian
yang ketat dan jarang kerana takut akan
azab Allah di Akhirat kelak.

P/s: Dah bacakan… Jadi jika ada yang salah harap dapat memperbetulkan saya ya.. Manusia macam kita tidak terlepas dari melakukan KESILAPAN.. Dan diharap mendapat sedikit manfaat dari posting saya kali ini..

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.bersabda,
"Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..!


12 Nasihat Sahabat:

IxoR@ 19 October 2009 at 3:34 AM  

banyak panduan/nasihat yg berguna dlm entri ni...

sinis aje bunyinya...

;D

Mawar_berduri 19 October 2009 at 2:03 PM  

suspen o.k...hihi..tapi memang betul pun..cume kadang2 manusia lalai dan terlepas pandang sume ni ....insaf...insaf ...

Terima kasih mengingatkan ... :)

A.S.H Sinar 19 October 2009 at 2:34 PM  

Ixora : Hehe... jangan marah yer... Tajuk je bagi panas skit.. Isi ok..

Mawar Berduri : Sama².. Alhamdulillah kerana dah insaf..

Faarihin 20 October 2009 at 8:17 PM  

Salam... wah.. ayat teguran yang kedengaran agak sedikit kasar tapi baguslah peringatan untuk kaum2 hawa dan untuk saya juga.. adeh..
teruskan teguran untuk kebaikan bersama..(^__^)

arnamee 21 October 2009 at 1:15 AM  

saya tahu saya masih tak guna:)

CoOkiE MoNSter 21 October 2009 at 2:06 PM  

berguna btul peringatan ni.kdg2 kita terlupa perkara2 sebegini. hehe..

~ana SoLehah~ 21 October 2009 at 4:15 PM  

salam..


baru nk bkunjung bg komen nih..

bkongsi pendapat..

alhamdulillah..

teguran yang baek..

org cakap kalo bagi nasihat ni kene berlainan jantina..
maksudnye pmpuan nasihat lelaki..
lelaki nasihat pmpuan..

begitulah fitrah kita..
Saling memerlukan..

sebab tu Allah syariatkan laki kawen ngn pmpuan..xsame jenis..spy saling melengkapi..

*********

teruskan usaha..!!

erm..

nak tambah..

perempuan juga tak guna jika menghabiskan masa bujangnye berkasih-kasih dengan lelaki tidak halal baginya.. bermanja-manja dgn lelaki yg belum menjadi suaminya..sedangkan Allah dah tentukan baginya seorang lelaki lain yg bakal menjadi suaminya..
Jagalah hati kita.. semoga cinta yg benar2 hak shaja ada di dalam hati kita..

ni untuk peringatan diri ana juga..

kita yg selalu lalai dan alpa..

^_^

~ana SoLehah~ 21 October 2009 at 4:20 PM  

^_^ dan ingatlah..

seorang perempuan solehah, lebih baik daripada 70 lelaki soleh..

seorang wanita solehah lebih baik daripada 70 orang wali..

dan perhiasan dunia yg paling indah adalah wanita solehah..

^_^

A.S.H Sinar 21 October 2009 at 11:26 PM  

Cookie monster : Terima kasih..
semoga saling tegur menegur sesama kita.

Ana solehah :
Trima kasih ana kerana sudi berkongsi pandangan dan juga sudi berkunjung ke blog saya..

Betul tu kita memang saling memerlukan antara lelaki dan perempuan.

Tapi x semua yang boleh terima pendapat kita..
Ada yang cepat melenting bila di tegur..
kalau perangai yang mcm tu saya pun malas nak tegur.. :)

~ana SoLehah~ 22 October 2009 at 12:32 AM  

org mlenting bila kte tegur tu ujian..

jgn lah lemah hati kita bila di uji..

teruskan perjuangan..

jika kita mengabaikan 'bisikan2' kebaikan..akn mudahlah bisikan2 kejahatan memasuki hati insan..

jadi jgn sesekali kita bertangguh memberi peringatan..

truskan menebarkan peringatan menuju Ilahi ^_^

teruskan perjuangan menuju SINAR

A.S.H Sinar 23 October 2009 at 12:07 AM  

Insya Allah saya akan berusaha menegur mana yang baik selagi saya berkemampuan...

Selamat Datang Ke:

Photobucket

Komen D'SinarWorld

About Me

My photo
Assalamualaikum...Aku bukanlah insan sempurna.. Aku hanya insan biasa yang tak sepi dari melakukan kesilapan dan ingin mencari sebuah kehidupan yang sempurna berlandaskan syariat Islam.. Moga Allah akan sentiasa mengampunkan segala kesilapan dan kealpaan ku...

Pautan D'SinarWorld

PROWIR Masjid Al barakah PEMUDA

  ©Template by Dicas Blogger.